Waarom een verstoord bioritme leidt tot slecht slapen

Het bioritme, ofwel het circadiaan ritme, is de masterklok in je lichaam. In een gezonde staat weet je lichaam hoe laat het is en welke lichaamsprocessen het in gang mag zetten. Zo maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan als het donker wordt.

Slaap is enorm belangrijk om goed te kunnen focussen, keuzes te maken en goed in je vel te zitten. De belangrijkste oorzaak van slecht slapen is een verstoord bioritme.

Vroeger was het simpel: overdag was het licht en 's avonds en 's nachts was het donker. Tegenwoordig hebben we kunstmatig licht tot laat in de avond aan staan en schermen voor onze neus, waardoor ons lichaam denkt dat het nog steeds overdag is. 

Daarbij komt nog eens dat we veel stress ervaren. Bij stress maakt ons lichaam cortisol aan. Wanneer het lichaam cortisol aanmaakt, maakt het geen melatonine aan. Dat zorgt ervoor dat je slechter slaapt.

In onderstaande afbeelding zie je hoeveel invloed je bioritme (circadiaan ritme) op je dag en nacht.


Check in 2 minuten of jouw bioritme in orde is:

  1. Slaap je moeilijk in (duurt het langer dan een half uur)?
  2. Word je vaak wakker 's nachts?
  3. Ben je binnen een half uur na wakker worden niet fris en helder?
  4. Heb je een wekker nodig om wakker te worden?
  5. Ben je 's ochtends moe en krijg je 's avonds energie?

Hoe vaker je 'ja' kan antwoorden, hoe groter de kans is dat je bioritme verstoord is.

Reactie plaatsen